Hoe fijn is het om je kind te helpen of te verwennen. Iets dat ook zeker mag. Maar als je merkt dat je je zoon/dochter wel heel vaak moet helpen om iets voor elkaar te krijgen dan is het verstandig om hier even bij stil te staan.

Voor iedereen is het onderstaande voorbeeld denk ik wel herkenbaar:

Het is 08.15 uur en tijd om naar school te gaan. Je zoon/dochter zit nog heel relaxed aan tafel en druk is op de IPad. De broodtrommel en het drinken staat nog op tafel. De jas en schoenen zijn nog niet gepakt, laat staan aangetrokken. Je hebt je kind al een paar keer op de tijd gewezen, maar hij of zij komt niet in actie. Vanwege de tijd stop jij de spullen in de schooltas en pak je de jas en schoenen van je kind. Als alles aangetrokken is, is het dan eindelijk tijd om richting school te vertrekken. Veel later dan gepland… En soms ook nog met een hoop frustratie bij ouder en kind.

Wat kun je dan wel doen?

Ga in gesprek met je kind. Neem de tijd om vaardigheden zoals het plannen van de ochtendtaken door te spreken. En geef je zoon/dochter de kans om hierin een eigen verantwoordelijkheid te nemen.

Bespreekpunten zijn:

  • Hoe laat moeten wij klaar zijn met alle taken om op tijd op school te zijn?
  • Welke taken moeten er allemaal gedaan worden in de ochtend?
  • Hebben wij hier voldoende tijd voor? Of moeten wij misschien eerder opstaan?
  • Hoe kunnen wij elkaar helpen om dit voor elkaar te krijgen?

Wat bereik ik hier als ouder mee?

  • Meer rust in de ochtend en als ouder heb je minder het gevoel dat je
  • Oefening in de executieve vaardigheden “plannen en organiseren” voor je kind (en misschien ook voor jezelf als ouder)
  • Je geeft je kind zichtbaar meer verantwoordelijkheden
  • Je kind ontwikkelt meer zelfvertrouwen om deze vaardigheden te oefenen

En als er nog tijd over is in de ochtend mag er natuurlijk nog even gespeeld worden op de IPad