Doorzetten, doorzetten en nog eens doorzetten…. ⁠

Iets dan niet heel vanzelfsprekend is voor (hoog)begaafde kinderen. ⁠
Want hoe zet je door? En welke hobbels kom je dan tegen. Heb je je kind of leerling wel eens de volgende zinnen horen zeggen?⁠

😏 “Het gaat mij toch niet lukken”⁠
😏 “Ik ben bang om voor gek te staan”⁠
😏 “Iedereen is veel beter dan ik”⁠
😏 “Ik kan het toch niet”⁠
😏 “Ik heb geen zin om hard te werken”⁠

En hoe kun je je kind/leerling dan ondersteunen?

Een paar tips:⁠

💡 Bespreek samen met je kind of leerling hoe je een opdracht kunt gaan maken. Maak of soms nog beter teken een stappenplan door middel van bijvoorbeeld een mindmap. Laat in eerste instantie de stappen uit je kind komen, zodat het ook echt een eigen plan van hem of haar wordt. Oordeel niet als je denkt dat het plan beter/effectiever kan. Stel vragen zodat je kind zelf zijn of haar ideeën gaat aanpassen. ⁠

💡 Help je kind om een doel te formuleren. Wat wil hij of zij bereiken? Als je vindt dat het doel te groot is en dus niet realistisch is, stel dan vragen. En probeer het doel samen “kleiner” te maken. Het gaat er om dat je kind het doel gaat halen en een succes behaalt en of ervaart.⁠

💡 Als je merkt dat je kind vastloopt, pak dan het stappenplan er nog even bij. Luister naar je kind waarom hij/zij vindt dat hij vastloopt. Stel een tussendoel op zodat je kind weer verder kan en vier het succes als dit behaald wordt. ⁠

💡 Evalueer en stel bij. Bespreek wat er goed ging. En laat uit je kind komen wat hij of zij minder goed vond gaan. Heeft je kind ook een idee hoe dat de volgende keer anders kan gaan of hoe het nu beter kan gaan. ⁠

💡 Oordeel als ouder niet, maar blijf samenwerken en ondersteunen. Dat is niet altijd gemakkelijk. Maar dat zorgt er voor dat je kind wil blijven doorzetten, minder bang is om te falen. Je hoopt dat het hiermee in een flow komt. ⁠

Ga voor meer tips naar mijn website www.supportatschool.nl